Stichting Bodhisattva

BOEDDHISME ALS LEVENSFILOSOFIE

Gerrit Rietveld College, Winklerlaan 373, Utrecht
10.00 tot 16.00 uur

Stichting Bodhisattva brengt het Boeddhisme als levensfilosofie onder de aandacht, zonder voorkeur voor een bepaalde richting of stroming binnen het Boeddhisme worden Boeddhistische filosofie en meditatie onderwezen.

Stichting Bodhisattva verwelkomt op de open dag met trots de Tibetaanse gastleraar Lama Karta en de Tibetaanse beeldend kunstenaar Tashi Norbu die om 10.00 uur voor een rituele opening zal zorgen. Lama Karta zal vanaf 12.00 uur  aanwezig zijn. Naast de traditionele beoefeningen om de geest tot rust te brengen zal hij een lezing geven: “Vrede in de wereld.”

Een ander ritueel in het Tibetaans Boeddhisme is het maken van een zandmandala. Beeldend kunstenaar Tashi Norbu zal met zijn medewerkers gedurende de ochtend een zandmandala creëren, volgens traditioneel Tibetaans Boeddhistisch gebruik; van tevoren ligt vast welke vormen en kleuren gebruikt worden. De zandmandala beeldt het verblijf van godheden uit. Met gekleurd zand wordt elk detail aangebracht.
Als de mandala voltooid is wordt hij ’s middags rond 15.00 uur ceremonieel weer vernietigd, een symbool van vergankelijkheid.

Ook zullen er schilderijen te zien van Tashi Norbu, waarin hij traditionele Tibetaanse schilderkunscombineert met hedendaagse beeldtaal.

Dorien Quik en Peter Schuh, initiatiefnemers van Stichting Bodhisattva, zullen de hele dag verschillende activiteiten van de stichting presenteren, en er zullen korte introducties en demonstraties zijn. U maakt kennis met filosofiecursussen, meditatietechnieken, themadagen, metamorfosemassage en In-Dialoogavonden. U zult een heel goed beeld krijgen van het boeddhisme als levensfilosofie en u zult de rijkdom van deze filosofie in vele facetten kunnen proeven.

U bent van harte welkom.

Toegang: Gratis.
Een bijdrage voor onze projecten voor kinderen in Cambodja en Oost-Tibet is echter meer dan welkom.

° Een Bodhisattva is een mens, die zijn geest zodanig heeft ontwikkeld dat hij zich ten volle bewust is geworden van zijn ware aard en van zijn innerlijk licht. De Bodhisattva is de universele mens, die boven alle dualistische denkbeelden is uitgegroeid. Al deze aspecten herkent hij in ieder mens. °